Srednja škola "DESANKA BOGAVAC"
Personalizacija obrazovanja
Nastava prilagođena svakom učeniku
U Srednjoj školi „Desanka Bogavac“ personalizovani obrazovni plan (POP) predstavlja ključni dokument čiji je cilj da podrži optimalan razvoj svakog učenika, usklađen sa propisanim ciljevima i principima obrazovanja, ali i sa individualnim potrebama deteta. POP se izrađuje u saradnji sa roditeljima, na osnovu prethodno sprovedenih mera individualizacije i pedagoškog profila učenika, a primenjuje se tek nakon saglasnosti roditelja ili zakonskog zastupnika.
Posebnost ovog pristupa prepoznaje se već tokom prvog razgovora sa učenikom i roditeljima. Već tada započinje proces oblikovanja jedinstvenog programa koji se razlikuje od učenika do učenika.
Ciljevi personalizovanog programa
Postoje dva osnovna cilja POP-a:
- dublje razumevanje interesovanja, talenata i sposobnosti svakog učenika,
- prikupljanje podataka potrebnih za formiranje optimalnih odeljenja.
Učenicima čija postignuća prevazilaze očekivani nivo, škola izrađuje individualne obrazovne planove, kako bi im se omogućilo proširivanje i produbljivanje znanja i razvoj posebnih sposobnosti.
Vrste individualizovanih obrazovnih planova
U Srednjoj školi „Desanka Bogavac“ primenjuju se različite vrste IOP-a, u zavisnosti od potreba učenika:
- Prilagođavanje uslova rada – metoda rada, jezik nastave i učioničko okruženje,
- Prilagođavanje ciljeva i sadržaja – menjanje obima i načina realizacije nastavnog plana i očekivanih ishoda,
- Proširivanje sadržaja – dodatni programi i materijali za učenike sa izuzetnim sposobnostima.
Za razliku od tradicionalnog modela „jedno rešenje za sve“, savremena metodika potvrđuje da personalizovani pristup donosi najefikasnije rezultate u učenju i razvoju.
Razumevanje individualnih potreba
Standardizovana nastava često ne odgovara ni najboljim ni onim slabijim učenicima, jer zanemaruje njihove različite potrebe i stilove učenja. Rezultat toga može biti gubitak motivacije i percepcija škole kao obaveze, a ne prilike.
U Srednjoj školi „Desanka Bogavac“ fokus je na učeniku: kroz stalnu komunikaciju sa decom i roditeljima prepoznaju se njihove potrebe i interesovanja, a nastavno okruženje oblikuje se tako da odgovara svakom detetu ponaosob.
Formiranje odeljenja
Kreiranje odeljenja jedno je od najsloženijih pitanja u obrazovanju. U Srednjoj školi „Desanka Bogavac“ ovom procesu se poklanja posebna pažnja. Nakon razgovora sa učenicima i analize svih relevantnih informacija, pristupa se pažljivoj selekciji. Cilj je stvoriti razrede koji funkcionišu optimalno – u kojima učenici mogu da postižu najbolje rezultate, ali i da grade prijateljstva i osećaju se srećno.
Pored akademskih kriterijuma, uzima se u obzir i društvena dinamika: učenici se podstiču da međusobno proširuju vidike, motivišu se i sarađuju, čime se stvara zdrava i podsticajna zajednica.